diumenge, 12 d’abril del 2020

Introducció a la robòtica educativa


Hola a totes i tots,

Vull compartir en tots vosaltres una nova manera de treballar amb els nostres alumnes, filles i fills. De segur que molts de vosaltres haveu escoltat el concepte de robòtica.

Actualment molts docents i centres educatius estan introduint la robòtica en les seues aules i rutines acadèmiques com una ferramenta interdisciplinària per a treballar qualsevol àrea o contingut. És un element de suport en el procés d'ensenyança aprenentatge. Pel seu alt valor de motivació als xiquets i xiquetes davant l'aprenentatge. Proper i actual als seus interessos i recurs fonamental per a preparar als futurs ciutadans per enfrontar-se de manera conscient als reptes tecnològics del món contemporani.

Encara no es contempla aquest àmbit curricular, oficialment, però és evident que acabarà estant inclosa com un pensament més a desenvolupar al llarg de la formació bàsica i obligatòria d'un xiquet.

Al llarg de diverses entrades exposaré i aclariré diferents conceptes relacionats amb la robòtica educativa. Avui intentaré explicar per què és important treballar el pensament computacional.

Més endavant, exposaré diferents activitats desendollades, per evitar l'ús excessiu de la tecnologia i ajudar als alumnes a comprendre des de la seua pròpia experiència com funciona la programació d'un robot. I per últim, explicaré, partint de la meua pròpia experiència docent amb robots educatius, en aquest cas amb Bee-bot, diferents activitats i recursos que podem treballar en els alumnes,


 Introducció al pensament computacional

Què és?
Observeu la següent imatge durant uns moments.







Possiblement en veure aquesta vinyeta de Frato penses que això és treballar el pensament computacional. Una classe d'alumnes col·locats en fila connectats al seu aparell i abstrets en les seues pantalles. La realitat és altra.
El pensament computacional és el procés mental que utilitzem per formular problemes i les seues possibles solucions. De manera que les solucions es plasmen de forma adequada per ser desenvolupades per qualsevol agent (persona, robot,etc) que processa la informació.

Per tant, presenta dos aspectes significatius per a l'educació. El pensament computacional és un procés de pensament independentment de la tecnologia. A més a més, som capaços d'elaborar solucions per a ser executades per un ordinador, tabuleta tàctil, humà o combinació d'estos.


Què aporta als nostres fills i filles?

Els nostres fills i filles potenciaran i milloraran en processos de:

  • ·         Formular problemes d'una manera que ens permeta fer servir un ordinador i altres eines per ajudar a resoldre'ls.


  • ·         Organitzar i analitzar dades de manera lògica


  • ·         Representar dades mitjançant abstraccions com simulacions i models.


  • ·         Identificar, analitzar i implementar possibles solucions amb l'objectiu d'aconseguir la combinació més eficaç de passos i recursos.


  • ·         Generalitzar i reproduir aquest procés de resolució de problemes a una àmplia diversitat de problemes.


  • ·         Automatitzar solucions mitjançant el pensament algorítmic (Passos ordenats)

Permet dotar de ferramentes per resoldre problemes i enfrontar-se a les tasques quotidianes amb un nombre major d'habilitats.

Habilitats que seran clau en la societat del futur, ser una societat PRODUCTORA de tecnologia en lloc de només CONSUMIDORA.

Les habilitats que afavorim i treballem són l'abstracció, la descomposició, pensament algorítmic i patrons.

L'abstracció

En un plànol sabem com arribar d'un lloc a altre seguint una línia de color o similar, eliminant tota la informació no rellevant. Quan estem al metro i volem anar altre lloc, no ens importa el que ens envolta, ens oblidem de tot i ens centrem en l'essencial, trobar el nostre destí. Açò és l'abstracció. El procés pel qual eliminem els elements innecessaris deixant únicament els rellevants per a dur a terme la resolució del problema.


El pensament algorítmic

Utilitzarem el pensament algorítmic per a trobar la ruta més curta entre dues ubicacions en un mapa. Aquesta ruta (algoritme) pot ser utilitzada de nou en altra diferent amb punt d'origen i destí.

Més fàcil, per exemple si una llamparà no funciona, hi ha dues possibilitats, està encesa o no. Si està encesa pot ser que la pereta estiga cremada, per tant tenim dos solucions canviar el llum o comprar una llamparà nova. Cada fase i possibilitat descrita formen el pensament algorítmic.

La descomposició

És el procés de dividir un problema complex en parts més simples i fàcils d'entendre. Examinant i resolent cada part de manera individual per arribar a l'objectiu inicial. Per exemple, una simple recepta és la descomposició de diverses tasques xicotetes o passos (algoritmes) per aconseguir un plat o menjar concret

Patrons- Generalitzacions

Aquests termes s'associen, serien sinònims de similituds.
Diàriament juguem a classe amb els nostres alumnes més menuts a diferenciar o identificar la similitud d'una sèrie d'elements, objectes, etc. 


                 

Veient la imatge tenim clar que el patró que hi ha en comú és la forma circular.
Aquestes habilitats són transferibles a qualsevol altra àrea del currículum


 Quina relació té amb el curriculum escolar?

Podem treballar el pensament computacional en qualsevol moment de la jornada escolar i reforçar o presentar de manera més atractiva qualsevol contingut.

Ací a Espanya moltes comunitats que comencen a introduir aquest en el seu currículum com el cas de la comunitat de Navarra.

La implantació més important s'ha realitzat a Regne Unit, ara mateix és un model per a la resta d'Europa. En Estònia s'anuncien com a societat digital més avançada del planeta. Han implementat un programa d'educació tecnològica, on s'integra la tecnologia en la programació i la robòtica en els estudis formals. Per altre lloc, Austràlia té una guia per al professorat on concreta quin aspecte treballar en cada etapa educativa i com fer-ho de manera efectiva.

En canvi, en la nostra comunitat no existeix el pensament computacional en els nostres currículums, encara que els sues objectius i continguts estan integrats dins de les diverses àrees curriculars.


En la següent entrada explicaré algunes activitats desendollades per a poder treballar en els vostres fills i filles al llarg d'aquestos dies a casa. De segur, que tots ho podeu fer i gaudir una volta més tots junts en família.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada