Hola a totes i tots,
Vull compartir en tots vosaltres una nova manera
de treballar amb els nostres alumnes, filles i fills. De segur que molts de
vosaltres haveu escoltat el concepte de robòtica.
Actualment molts docents i centres educatius estan
introduint la robòtica en les seues aules i rutines acadèmiques com una
ferramenta interdisciplinària per a treballar qualsevol àrea o contingut. És un
element de suport en el procés d'ensenyança aprenentatge. Pel seu alt valor de
motivació als xiquets i xiquetes davant l'aprenentatge. Proper i actual als
seus interessos i recurs fonamental per a preparar als futurs ciutadans per
enfrontar-se de manera conscient als reptes tecnològics del món contemporani.
Encara no es contempla aquest àmbit curricular,
oficialment, però és evident que acabarà estant inclosa com un pensament més a
desenvolupar al llarg de la formació bàsica i obligatòria d'un xiquet.
Al llarg de diverses entrades exposaré i
aclariré diferents conceptes relacionats amb la robòtica educativa. Avui intentaré explicar per què és important
treballar el pensament computacional.
Més endavant, exposaré diferents activitats
desendollades, per evitar l'ús excessiu de la tecnologia i ajudar als alumnes a
comprendre des de la seua pròpia experiència com funciona la programació d'un
robot. I per últim, explicaré, partint de la meua pròpia experiència docent amb
robots educatius, en aquest cas amb Bee-bot, diferents activitats i recursos
que podem treballar en els alumnes,
Introducció al pensament computacional
Què és?
Possiblement en veure aquesta vinyeta de Frato
penses que això és treballar el pensament computacional. Una classe d'alumnes
col·locats en fila connectats al seu aparell i abstrets en les seues pantalles.
La realitat és altra.
El pensament computacional és el procés mental que
utilitzem per formular problemes i les seues possibles solucions. De manera que
les solucions es plasmen de forma adequada per ser desenvolupades per qualsevol
agent (persona, robot,etc) que processa la informació.
Per tant, presenta dos aspectes significatius per
a l'educació. El pensament computacional és un procés de pensament
independentment de la tecnologia. A més a més, som capaços d'elaborar solucions
per a ser executades per un ordinador, tabuleta tàctil, humà o combinació d'estos.
Què
aporta als nostres fills i filles?
Els nostres fills i filles potenciaran i
milloraran en processos de:
- ·
Formular problemes d'una manera
que ens permeta fer servir un ordinador i altres eines per ajudar a
resoldre'ls.
- ·
Organitzar i analitzar dades de
manera lògica
- ·
Representar dades mitjançant abstraccions
com simulacions i models.
- ·
Identificar, analitzar i
implementar possibles solucions amb l'objectiu d'aconseguir la combinació més
eficaç de passos i recursos.
- ·
Generalitzar i reproduir aquest
procés de resolució de problemes a una àmplia diversitat de problemes.
- ·
Automatitzar solucions mitjançant
el pensament algorítmic (Passos ordenats)
Permet dotar de ferramentes per resoldre problemes
i enfrontar-se a les tasques quotidianes amb un nombre major d'habilitats.
Habilitats que seran clau en la societat del
futur, ser una societat PRODUCTORA de tecnologia en lloc de només CONSUMIDORA.
Les habilitats que afavorim i treballem són
l'abstracció, la descomposició, pensament algorítmic i patrons.
L'abstracció
En un plànol sabem com arribar d'un lloc a altre
seguint una línia de color o similar, eliminant tota la informació no
rellevant. Quan estem al metro i volem anar altre lloc, no ens importa el que
ens envolta, ens oblidem de tot i ens centrem en l'essencial, trobar el nostre
destí. Açò és l'abstracció. El procés pel qual eliminem els elements
innecessaris deixant únicament els rellevants per a dur a terme la resolució
del problema.
El
pensament algorítmic
Utilitzarem el pensament algorítmic per a trobar la
ruta més curta entre dues ubicacions en un mapa. Aquesta ruta (algoritme) pot
ser utilitzada de nou en altra diferent amb punt d'origen i destí.
Més fàcil, per exemple si una llamparà no funciona, hi ha dues possibilitats, està encesa o no. Si
està encesa pot ser que la
pereta estiga cremada, per tant tenim dos solucions canviar el llum o comprar una llamparà nova.
Cada fase i possibilitat descrita formen el pensament algorítmic.
La
descomposició
És el procés de dividir un problema complex en
parts més simples i fàcils d'entendre. Examinant i resolent cada part de manera
individual per arribar a l'objectiu inicial. Per exemple, una simple recepta
és la descomposició de diverses tasques xicotetes o passos (algoritmes) per
aconseguir un plat o menjar concret
Patrons-
Generalitzacions
Aquests termes s'associen, serien sinònims de
similituds.
Diàriament juguem a classe amb els nostres
alumnes més menuts a diferenciar o identificar la similitud d'una sèrie
d'elements, objectes, etc.
Veient la imatge tenim clar que el patró que hi ha
en comú és la forma circular.
Aquestes habilitats són transferibles a qualsevol
altra àrea del currículum
Quina
relació té amb el curriculum escolar?
Podem treballar el pensament computacional en
qualsevol moment de la jornada escolar i reforçar o presentar de manera més
atractiva qualsevol contingut.
Ací a Espanya moltes comunitats que comencen a
introduir aquest en el seu currículum com el cas de la comunitat de Navarra.
La implantació més important s'ha realitzat a Regne Unit,
ara mateix és un model per a la resta d'Europa. En Estònia s'anuncien com a
societat digital més avançada del planeta. Han implementat un programa
d'educació tecnològica, on s'integra la tecnologia en la programació i la
robòtica en els estudis formals. Per altre lloc, Austràlia té una guia per al
professorat on concreta quin aspecte treballar en cada etapa educativa i com
fer-ho de manera efectiva.
En canvi, en la nostra comunitat no existeix el
pensament computacional en els nostres currículums, encara que els sues
objectius i continguts estan integrats dins de les diverses àrees curriculars.
En la següent entrada explicaré algunes activitats
desendollades per a poder treballar en els vostres fills i filles al llarg d'aquestos
dies a casa. De segur, que tots ho podeu fer i gaudir una volta més tots junts
en família.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada