dilluns, 18 de maig del 2020

Programació Visual



Hola a totes i tots,       

En l'anterior entrada vaig explicar alguns dels robots educatius per a treballar amb els més menuts el pensament computacional a través del joc i  algunes altres capacitats més.

Avui us conté quins programes visuals són més apropiats per iniciar-se a treballar les habilitats del futur en els xiquets i xiquetes. Encara que hi ha de molt més programes d'aquest tipus. En aquest cas, us explicaré els més adequats per a treballar la programació en infantil i primer cicle de primària, a través de recursos tecnològics. També comentaré un programa per poder treballar i  iniciar-se en la realitat virtual. 


Final del formulariProgramació Visual




ScratchJr




Què és?

ScratchJr és un llenguatge de programació amb blocs que permet crear històries interactives i jocs. L’alumnat combina blocs de trencaclosques per fer que els personatges es moguen, salten, ballen i canten. Es poden modificar els personatges amb l'editor gràfic, afegir veus i sons, fins i tot inserir fotografies d'ells mateixos per tal que cobren vida, seguint les instruccions dels blocs.


ScratchJr s'inspira en el popular llenguatge de programació Scratch. Mentre els xiquets i xiquetes programen amb ScratchJr, aprenen a crear i a expressar-se amb l'ordinador o tauleta, no només a interactuar amb ell. En aquest procés, aprenen a resoldre problemes i a dissenyar projectes i desenvolupen habilitats de seqüenciació. També utilitzaran les matemàtiques i la llengua en un context motivador i constructiu que els servirà d'ajuda en el desenvolupament d'habilitats numèriques i lingüístiques en l'edat Infantil i Primària.

ScratchJr és fruit d’una col·laboració entre diverses universitats i instituts tecnològics com ara el Media Lab, de l’Institut Tecnològic de Massachusetts. Scratch Jr és una aplicació instal·lable en tauletes de més de 7”.

ScratchJr disposa d'una plataforma web on podem trobar una gran multitud de recursos acompanyada d'una guia didàctica amb una sèrie d'activitats disponibles.


                         http://www.scratchjr.org/



Code.org



   

                  
Què és?

És una organització sense ànim de lucre que difon el pensament computacional.
Ofereix diferents jocs desendollats. Concretament explicaré un joc on l'alumnat han de dibuixar un monstre a partir d'unes indicacions que han dissenyat altres companys. Hi ha varietat de monstres que pertanyen a diferents planetes.

Gràcies a aquest joc podran crear varietat de combinacions. El joc ofereix diferents tipus de caps, ulls, nassos, boques i orelles. Cal mirar els diferents monstres per poder veure què tenen en comú, per a després abstraure les diferències. Creant una llista amb instruccions que permeten a qualsevol recrear el monstre.

Cal ajudar a l'alumnat a descompondre la tasca en parts més senzilles. Per exemple: Podem ordenar els monstres per la forma de la cara, mirar les similituds entre aquests monstres. Fer una llista de les característiques a identificar. Després poder utilitzar aquestes per a crear un nou monstre. Descriuré el monstre als companys pas a pas i intentar refer-ho.

Els patrons comuns de cada monstre poden ser: tots tenen cap, tots tenen boca, a poc a poc, podem fer una classificació més concreta com el Zombus Vegitas té una boca de Vegitas.

Per a facilitar l'abstracció, extraure les diferències que tenen els monstres, farem un llistat de totes les característiques diferents que posseeixen els monstres abstraient els detalls de les oracions com:

         - El monstre té un cap de_______                    
         - El monstre té boca de_________
         - El monstre té nas de________








Ajudarà a saber quin monstre volen dissenyar. El següent pas és elaborar l'algoritme que ajudarà als companys a recrear el monstre pensat. Com ara la llista podria ser:

         - Dibuixar un cap de Wackum
         - Dibuixar un nas de Vegitas
         -Dibuixar ulls de wackum
         - Dibuixar una boca d'Inhideum

Recomané en infantil iniciar l'activitat amb retallades d'ulls, orelles, boques, per a fer l'activitat més manejable i comprensible. A poc a poc, podran elaborar el llistat de similituds i diferències dels possibles monstres que hi podem dissenyar. Per a finalment jugar altres llocs més avançats que ofereix la web code.org.

Podeu registrar-vos a la web i gaudir de la gran diversitat de lliçons amb ordinador i activitats desendollades per a diferents nivells educatius. Concretament estan enfocats per a ser treballats des dels 4 fins als 18 anys. Cada lliçó té activitats de diferents dificultats segons els nivells.

Us adjunte l'enllaç per a poder accedir a la web i poder conéixer de primera mà tot el que ofereix l'eina.

              https://code.org/


Per a infantil recomane el curs A, ja que está dissenyat per a permetre als primers lectors crear programes que els ajuden a col·laborar amb uns altres, desenvolupar solucions.

Si utilitzem aquesta amb el nostre alumnat podem crear una aula virtual on hi ha diferents reptes i nivells per a superar les proves del nivell. Crearem diferents targetes per a diferents usuaris de la classe. Després enviarem a cada alumne el seu codi d'usuari per a poder accedir a l'aula virtual i anar superant nivells. El docent pot veure l'evolució de cada alumne en la lliçó. 

D'aquesta manera si veiem que algun alumne no avança contactar amb ell i preguntar-li si té algun inconvenient i intentar ajudar a resoldre. Són activitats lúdiques i bàsics com ara un laberint i moure el pardalet d'un lloc a l'altre del tauler, evitant els obstacles a partir de l'algoritme que elaborem amb les fitxes de la dreta de la pantalla.


Blockly

Els jocs Blockly de Google són una sèrie de jocs educatius que ensenyen programació i treballen habilitats del pensament computacional. Actualment es troba en fase de proves.
És un projecte de codi obert. En general, s'executa en un navegador web i s'assembla visualment a Scratch, el projecte mundialment conegut.
Blockly utilitza blocs visuals que s'uneixen entre si per a facilitar l'escriptura de programes i generar codi amb paraules (llenguatges d'alt nivell com Javascript, Python o PHP).
Hi ha diversos tipus de jocs com Puzle, Maze, birds, Movie o Turtle. A continuació explicaré en què consisteix cadascun.
1. Puzle és un bon exercici per a practicar l'abstracció. En aquest joc hem d'identificar cada animal amb quatre propietats, foto, nombre de potes i trets. Una d’aquestes propietats, el nombre de potes, és variable. L’objectiu d'identificar a cada animal acaba convertint-se en una cosa simple si ens centrem en les quatre propietats.

2.Maze és una introducció a la lògica de bucles (repeticions) i condicionals (decidir quina acció realitzar en funció de si es compleix o no una condició). Té diferents jocs que van augmentant la seua dificultat com Code.org.
 




3.Bird. En les activitats d'aquest joc es posa a treballar la lògica amb condicionals cada vegada més complexes.

4.Turtle Centra les activitats a treballar la lògica amb les repeticions (fins i tot bucles dins d’altres bucles) per a pintar una imatge.

        



5.Movie és una introducció a les equacions matemàtiques. Usa la matemàtica per a animar una pel·lícula.
En aquest exemple indiquem que l'eix X anirà prenent els valors de 0 a 100, amb la qual cosa obtenim el moviment de la pilota a través de l'eix X.


                                           Principio del formulario

Final del formulario

6.Pond Tutor introdueix la programació basada en text. Simula la programació de codi escrit en un llenguatge de programació d'alt nivell, concretament Javascript. És el següent pas a la programació per blocs. Usem la instrucció 'cannon' per a donar-li al blanc, on se li indica l'angle i l'abast. La instrucció while serveix per a repetir indefinidament les ordres que engloba amb les claus {}.

7.Pond és un concurs obert per a programar l'ànec més intel·ligent. Es tracta de programar un algorisme perquè l'ànec que nosaltres guiem sobreviu a la resta. Aquest joc té infinites solucions i es tracta de trobar la més eficient.


CoSpaces

Què és?

Aquesta és una plataforma amb la qual podem crear, explorar i compartir mons tridimensionals. L'alumnat desenvoluparà el seu pensament i expressar els seus pensaments, idees igual que en  Scratch.

Com funciona CoSpaces?

Avui en dia podem crear i visualitzar des de qualsevol dispositiu (ordinador, tauletes, telèfon mòbil o ulleres de realitat virtual immersiva. Després de registrar-nos en el conte trobarem un projecte de benvinguda que ens explica els primers passos amb l'editor. És molt intuïtiu i funcional. A més a més, al canal de Youtube de CoSpace trobem un conjunt de tutorials bàsics que ens poden ser d'ajuda.



Programant amb CoSpaces
A més a més, és possible programar els moviments dels personatges i la interacció dels mons amb dos entorns de programació : Blockly (visual per blocs tipus Scratch) i JavaScript (text)
Blockly és l'opció més interessant per a l'alumnat de primària i primers cursos d'ESO. Sense cap experiència prèvia amb programació textual.
Els més cursos de secundària i superior podran treballar amb l'entorn textual JavaScript, creant programes més complexos.


                       

CoSpaces té dues versions: el compte general i la versió educativa. la versió general és gratuïta, cal registrar-se primer en la plataforma. L'única cosa que cal pagar són alguns objectes en 3D. En l'actualitat no hi ha possibilitat d'importar models propis, tan sols imatges.
CoSpaces Education
Aquesta versió ha estat elaborada per als centres educatius. Té algunes diferències del compte general. Podem iniciar sessió com a docent, que poden crear classe i com estudiant. L'alumnat no ha d'introduir el correu electrònic, sinó el codi que es generà quan el docent crea la classe.




El docent pot veure en temps real el treball que realitza l'alumnat. També podran compartir el seu projecte per poder ser visible en la xarxa i en dispositius mòbils. La versió educativa ofereix un termini de prova de dos mesos. També existeix l'app per Ipad CoSpaces Edu.

Avui en dia la realitat virtual està cada vegada més inversa en la nostra vida quotidiana, i naturalment al context educatiu també. Gràcies a un recurs com aquest podem oferir als xiquets i xiquetes l'oportunitat de crear i programar els mons tridimensionals, generar interacció amb les fotografies 360º i finalment deixar expressar les seues idees amb l' utilització de la tecnologia. A la web podem trobar alguns exemples amb realitat virtual.
·       
  •        Storytelling: Explicar una història, conte, acudit, obra de teatre...
  •       Recorreguts i visites virtuals: Com si férem una excursió a un museu, un hospital o un lloc de difícil accés.
  •        Modelatge: Visualitzar objectes en 3D o un model com ara la cadena ADN, per a facilitar la comprensió d'aquest.
  •         Joc creatiu: jugar i gaudir de l'experiència del joc.
  •       Interpretació: molt similar a la narrativa per a fer més visual les assignatures de llengua
  •        Infogràfies: Mostra gràfiques tridimensionals.

Com ja us vaig dir a l'inici segur que hi ha molts més programes visuals disponibles, però he seleccionat aquests, perquè són els més eficaços per a poder treballar una iniciació al pensament computacional.


Espere que els vostres coneixements sobre la robòtica i pensament computacional, haja millorat després de les diferents entrades realitzades al blog. La societat canvia molt ràpidament i cal dotar als alumnes amb les habilitats i competències necessàries per a poder afrontar de manera adequada les exigències del futur. 
L'objectiu és oferir i facilitar un recurs innovador, atractiu i fonamental en l'educació actual i del futur.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada