Hola a totes i tots,
En l'anterior entrada, vaig explicar possibles
activitats desendollades per a treballar el pensament computacional, a través
del joc i no utilitzant tecnologia.
Avui us conté què és un robot educatiu i els models més
apropiats per a treballar amb els més menuts. Concretament explicaré més
possibilitats de treball amb Bee-bot, ja que és el robot amb el qual treballe el
pensament computacional amb els alumnes d'infantil del meu centre.
Gràcies a
les activitats amb robots educatius la motivació de l'alumnat augmentat molt i
per tant influència en el seu aprenentatge. És un element atractiu i diferent del que habitualment s'utilitza a les classes. Afavorint la comprensió i desenvolupament de
les habilitats fonamentals en el pensament
computacional (pensament algorítmic, descomposició, abstracció i
generalització i patrons).
Robots
educatius
Què són?
Són una manera de dinamitzar les sessions de
classe i millorar així l'aprenentatge, perquè potencien la motivació de
l'alumnat. Podem treballar gran multitud de continguts, vocabulari,
procediments, etc. Els docents poden elaborar gran varietat d'activitats on
l'alumnat s'ha d'esforçar i treballar en equip per aconseguir-ho (treball
cooperatiu).
Us deixe l'enllaç del Departament d'Educació del
Govern de Navarra. On podreu trobar un espai dedicat al professorat i l'alumnat, i gran multitud de materials.
Bee bot
Què és?
Els Bee-Bot accepten fins a un màxim de 40 instruccions o
ordres del tipus endavant, enrere, girar a l'esquerra i girar a la dreta, que
es programen mitjançant unes tecles de direcció intuïtives. Un cop programada
la seqüenciació triada, simplement cal prémer a la tecla GO i Bee-Bot executarà
el programa.
El robot emetrà un lleu so al final de cada instrucció,
el que ajudarà al nostre alumnat a avaluar la seua proposta de programa. Al
finalitzar el robot indicarà que ha acabat parpellejant 3 vegades.
El millor de Bee-bot és que podem confeccionar les
nostres pròpies activitats. L'única cosa que cal tindre en compte a l'hora de
fer una activitat amb les abelles Bee-Bot és que aquestes avancen cap a
endavant o retrocedeixen 15 cm en cada pas, i que els girs són sempre de 90
graus.
D'altra banda, si
volem eliminar un programa, cal utilitzar el botó X per esborrar la memòria del
robot, si no, aquest acumularà les noves instruccions a les quals ja tenia
emmagatzemades.
Amb aquests robots infantils programables es treballa de
forma divertida i efectiva el llenguatge de direccions, la lateralitat i altres
conceptes espai temporals.
A més, es poden utilitzar per treballar continguts de
totes les àrees d'aprenentatge, com:
·
matemàtiques
(nombres, figures geomètriques, operacions aritmètiques, monedes, etc.)
·
llengües
(vocabulari, instruccions bàsiques, lletres de l'alfabet, etc.)
·
ciències naturals
( animals, plantes, aliments, cos humà, etc.)
·
ciències socials
(accidents geogràfics, ciutat, països, rius, etc.)
·
educació física
(lateralitat, orientació espacial, etc.)...
El millor de tot és que el nostre alumnat menut aprén de
manera significativa, creativa i divertida.
Aquest vídeo
presenta a Bee-Bot i el seu funcionament.
El millor és poder elaborar tu mateix les catifes
al teu gust i necessitat del teu alumnat. Segons l'edat pots afegir més
elements o menys. Des de la meua experiència amb Bee-bot, va ser sorprenent. Ho
treballe en les meues sessions de classe, concretament l'utilitze en llengua estrangera
(anglés). És un recurs que els motiva i agrada molt. La seua motivació i
atenció en les sessions augmentant considerablement. Utilitze aquest per avaluar
els conceptes adquirits en altres activitats.
Com podem
jugar amb Bee-bot?
Amb
Bee-Bot podem fer qualsevol activitat que implique un moviment des d'una
casella d'origen fins a una altra de destí. Hem de ser conscients que també
treballem Pensament Computacional i no sols juguem amb els planetes o les
lletres de l'abecedari, per exemple. Hem d'intentar potenciar les habilitats
del pensament computacional utilitzant les targetes de moviment per a descompondre
el viatge de Bee-Bot i crear algoritmes.
Per a augmentar la motivació podem afegir elements de fusta, joguets de la classe, caselles personalitzades per l'alumnat... i fins i tot, afegir realitat augmentada a les nostres catifes.
M'agrada molt Bee-bot perquè pot confeccionar tu mateix els materials adaptats a les necessitats de la teua aula. És fàcil i econòmic, tan sols cal imaginació i creativitat. A més a més, a la web hi podeu trobar una gran multitud de recursos preparats per a treballar amb Bee-bot.
Com ja he comentat utilitze Bee-bot com a element motivacional per a augmentar l'atenció de l'alumnat en les sessions de llengua estrangera. El recurs funciona d'una manera que mai haguera imaginat. Tinc catifes elaborades per mi i altres descarregades de la web. Concretament al donar classe a les aules de 3, 4 i 5 anys, he anat elaborant o buscant els elements que necessitava cada aula per a reforçar el treballat en les tutories en llengua estrangera. D'aquesta manera reforçar els continguts i capacitats amb dues llengües de forma vehicular.
Per exemple si tres anys treballen les lletres dels noms, jugarem a buscar amb l'ajuda dels companys i Bee-bot la seua lletra a la catifa. Reforçant el contingut prèviament treballat en la llengua materna amb l'estrangera i al mateix temps afavorim el pensament computacional. Aquest l' utilitze com un element per avaluar el nivell dels alumnes amb el vocabulari, la comprensió, etc.
Vaig
elaborar una catifa. Vaig posar els 6 monstres de colors i 4 expressions
facials que s'associen a 4 emocions bàsiques ( enuig, content, trist, por).
Primer, els vaig deixar que observaren a Bee-bot, el seu funcionament. Després
vaig demanar que Bee-bot arribarà a una emoció o color concret. A mesura que
hem anant treballant i familiaritzant-se amb aquest i el seu funcionament, he
augmentat la complexitat del problema segons el nivell de cada alumne i alumna.
Els demane anar al monstre blau (tristor) i que busquen quina expressió facial es relaciona amb aquesta emoció.
Podem fer qualsevol joc o activitat, adaptant aquesta a la necessitat de l'aula. Ara, donaré uns exemples més concrets per iniciar-se.
Podem fer qualsevol joc o activitat, adaptant aquesta a la necessitat de l'aula. Ara, donaré uns exemples més concrets per iniciar-se.
1 Recta numèrica
L'objectiu d'aquesta activitat és treballar
la recta numèrica amb l'alumnat d'Educació Infantil i aprendre el seu ordre.
1.
Col·loquem les
caselles de 15x15 cm amb la seqüència numèrica escrita (també podríem
representar les caselles amb la quantitat en lloc de la grafia).
2.
Col·loquem
Bee-Bot a la posició inicial.
3.
Tirem els daus
i decidim on ha d'anar el robot.
4.
Dissenyem
l'argoritme amb targetes de moviment o escrivint a una fitxa.
5.
Pensem si
arribarà a la destinació i corregim si és necessari.
2. Formes geomètriques i mides
Podem elaborar-la amb la grandària que vulgem, amb
varietats de continguts junts, etc. En
aquest cas treballarem les formes bàsiques, els diferents formats (gran, mitja
i menut) i els colors. De manera intencionada, vaig a treballar aquests tres
conceptes en un mateix element. De manera indirecta, estem potenciant en el
nostre alumnat unes capacitats i competències fonamentals, per als futurs treballs dels demà, de
pensament computacional.
3. Els transports
Aquesta és de web. Representa el planeta terra i
tots els possibles mitjans de transports que hi tenim.
4. Instruments musicals i quantitats
Aquest catifa podem treballar diferents instruments
musicals i les quantitats del 0 al 10. D'aquesta manera, és treballa diferents
temàtiques i àrees curricular, matemàtiques, musical i pensament computacional.
5. Tauler de joc
Podem fer reptes amb taulers d'oca o jocs com la
recerca del tresor pirata. Inclòs posar a Bee bot una disfressa de pirata per
caracteritzar-lo. Si algú vol la plantilla podeu escriure un comentari amb el
vostre correu i vos ho passaré.
Té altres versions com Blue- bot i Pro-bot.
Aquestes són versions millorades amb Bluetooth i poder programar al robot des
d'un ordinador o tauleta.
Colby
Què és?
Aquest és una eina molt similar al funcionament de
Bee-bot, però té algunes diferències. Aquest és un ratolí, amb so i llum. La
diferència és la botonera. Aquest té diferents colors per ajudar a reconéixer
les fletxes d'indicació, a més a més té dues velocitats.
Du les targetes de codificació per a facilitar la
programació i seqüenciació. Altra diferència de Bee-bot és el seu desplaçament.
Aquest es desplaça cada 12.5 cm. Aquest du piles, a diferència de Bee-bot que
té bateria recarregable amb alimentació elèctrica.
Code and Go robot "mouse" és un set de robòtica per
a xiquetes i xiquets a partir de 4 anys descobreixen el món de la robòtica,
desenvolupament lògic, el pensament crític i aprendre a resoldre els problemes.
El ratolinet, es diu Colby i funciona amb tres
piles AAA. Du 30 targetes de seqüències, per a poder prepara la
programació, 16 peces modulars per a poder construir laberints, 22 murs de colors morat i 3 ponts de color taronja. A més a més, 10 cartolines a doble cara amb
reptes i una pesa de formatge com a objectiu (punt de destí).
Cubetto
Què és?
Cubetto és un robot
educatiu que resulta atractiu des dels primers cursos d’Educació Infantil. Està
inspirat en el mètode Montessori i la tortuga LEGO.
Amb la compra del robot
tenim, a més de Cubetto (1), una catifa de tela amb requadres de 15x15 cm (4),
un panell de programació (2) i unes fitxes de moviment per a programar el robot
amb el panell (3).
El funcionament és
molt similar a Bee-Bot, però a simple vista, la primera diferència és el canvi
del plàstic del Bee-Bot a la fusta suau i la cara simpàtica de Cubetto.
Cubetto es pot programar col·locant
targetes de moviment sobre els forats que té el panell per a crear una
seqüència, no cal imprimir targetes de moviment com hem fet amb Bee-Bot. Per a
transferir la seqüència al robot, s’ha de prémer el botó blau.
Després de manipular Cubetto, pense que
per a infantil és molt més apropiat Bee-bot o El ratolinet, per la
funcionalitat simple i visual que tenen al seu panell de control. Cubetto és
una eina molt aconsellable per a utilitzar en les aules de primària.
Phiro
Què és?
Està indicat pel fabricant per a alumnat de 4 a 18 anys.
Entre les funcionalitats que afig sobre Bee-Bot, Colby o Cubbeto destaca que
permet treballar amb targetes. També en la seua versió Pro, permet programació
utilitzant Scratch 2.0, Snap o els llenguatges de programació de l'aplicació
mòbil Phiro Code. Phiro és compatible amb Lego® i Arduino.
Aquest robot permet introduir a l'alumnat en estructures
condicionals i bucles d'una manera senzilla. Potencia de manera significativa
la lògica respecte als altres robots que hem vist.
Per alumnat de 4 a 8 anys s'aconsella utilitzar Phiro
Unplugged, és a dir, Phiro serà programat amb les targetes d'indicació i la
botonera del robot. En canvi,
s'aconsella treballar amb la versió Phiro Pro per alumnat de 9 a 18 anys.
Coding Express
Què és?
Coding Express és el nou recurs de LEGO Education per a educació infantil que permet als alumnes a partir 2 anys aprendre habilitats bàsiques de programació.
Cada
brick de color fa que el tren faça una acció diferent en passar per sobre i
d'aquesta forma les xiquetes i els xiquets aprenen les bases de la programació
primerenca com seqüències, bucles i condicionals.
Coding Express inclou :
·
234
bricks LEGO® DUPLO®
· Motor amb un sensor de color
· 5 bricks de colors
· 2 canvis d'agulles
· App gratuïta
· Material didàctic amb 8 lliçons
· Motor amb un sensor de color
· 5 bricks de colors
· 2 canvis d'agulles
· App gratuïta
· Material didàctic amb 8 lliçons
Concretament el
material amb 8 lliçons, és recomanable 4 per utilitzar únicament amb el joc
físic i 4 per utilitzar mitjançant l'aplicació digital. També inclou una guia
per al professor amb 8 tutorials en línia per treure el màxim partit del recurs a
l'aula.
Dins de la caixa
també hi trobaràs 6 fitxes amb idees de construcció, 1 pòster per l'aula, 1
fitxa d'activitats de primers passos i 1 guia d'introducció.
Les lliçons s'han
desenvolupat segons les guies en matèria de ciència, matemàtiques i tecnològica sobre els resultats de l'aprenentatge primerenc dels infants.
Coding Express
aprofita un clàssic que tots els alumnes adoren, el tren, i el converteix en
una eina didàctica per al món digital. Es tracta d'una solució molt versàtil
per a l'aprenentatge que presenta als alumnes temes de programació primerenca com
seqüències, bucles i programació condicional.
Els cinc bricks de colors donen
vida al tren quan els xiquets i xiquetes els col·loquen en les vies per, per
exemple, tocar la botzina, aturar-lo, canviar el sentit o encendre i apagar els
llums.
Cada brick de color realitza una
acció específica que permet
als alumnes provar, dissenyar diferents formes de resoldre un problema i
treballar junts per aconseguir que el tren arribe a la seua destinació.
Us deixe un vídeo
on podeu veure una xicoteta presentació de Coding Express
De segur que hi ha molts més robots educatius
disponibles, però he seleccionat aquests, perquè són els recursos més apropiats
per a poder treballar una iniciació al pensament computacional. Si us interessa
algun material concret per a Bee-bot, no dubteu en fer un comentari al blog i
us enviaré per correu els materials que hi tinc actualment. Si teniu algun
dubte de com cal treballar alguna cosa concreta podeu preguntar, us ajudaré en
tot el que em siga possible.
En la propera entrada explicaré diferents programes
visuals que hi tenim disponibles per poder complementar amb la utilització dels
robots educatius o de manera independent.
L'objectiu és seguir coneixent diferents recursos disponibles per a
fomentar el pensament computacional, habilitat fonamental per al futur de la
societat del demà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada