Avui escric aquesta entrada perquè vull
presentar-vos un llibre, que per a mi és molt especial. Gràcies a aquest estudi
d'investigació teòric-pràctic, que vaig realitzar l'any 2013, he comprés la
importància i necessitat de treballar l'educació emocional en l'escola i
l'aula. Aquest llibre justifica perquè cal instaurar l'educació emocional, dins
la dinàmica i plans d'estudis dels centres educatius, com a pilar fonamental en
la metodologia escolar.
Un
regal, una eina de treball, una inspiració...
El llibre
està organitzat en 5 apartats més els annexos. La primera part és
una fonamentació teòrica, per poder justificar la importància del tractament de
les emocions en el dia a dia.
La
següent part plantejà l'objectiu de l'estudi, conèixer la influència de
treballar les habilitats i competències emocionals dins d'una aula, i com pot
millorar el rendiment acadèmic dels alumnes.
La
tercera part explica el programa aplicat amb el grup d'investigació, on exposa
les diferents sessions desenvolupades al llarg de l'aplicació del programa
d'educació emocional al nivell d'infantil, on podeu trobar les activitats,
l'organització, la temporalització i els recursos utilitzats per a treballar les
diferents competències emocionals.
La part quarta exposa els resultats de les
proves realitzades abans i després de l'aplicació del programa d'educació
emocional.
L'última part recull unes conclusions i
discussions davant l'objectiu d'estudi. Per finalitzar trobaràs uns annexos on
estan tots els contes, làmines, propostes d'activitats, jocs i exemples. Són
bàsics per poder desenvolupar el programa de manera òptima.
Espere que us agrade i gaudiu del llibre tant
com jo desenvolupant-lo. Si estàs interessat o interessadaen adquirir un
exemplar deixa les teues dades al següent formulari:
Una vegada tinga el formulari de reserva (que
podeu omplir en l'enllaç de dalt), us enviaré un correu per realitzar
l'abonament i formalitzar la compra. El preu del llibre té un cost de 17'5€,
enviament península inclosa. A més a més, podeu trobar-lo en Amazon.
Moltes gràcies per la vostra confiança,
espere obrir una porta més al ventall de possibilitats que tenim per treballar
l'educació emocional dia a dia.
En aquesta ocasió parlaré de
tècniques per a poder treballar la relaxació en els més menuts. Al llarg de
l'entrada tractarem el ioga, la meditació o el mindfullness. Explicaré què és,
com podem treballar-les, quins materials, contes podem gastar i alguns canals
de Youtube o vídeos com suport visual on veurem com cal fer cada postura,
activitat o dinàmica.
Vivim
en una societat caòtica que ens fa viure a tots a un ritme frenètic. La majoria
de nosaltres no sabem respirar, tenim un flux incessant de pensaments
descontrolats, vivim amb estrés, ens alimentem de pressa, tenim mals hàbits de
son … Els nostres patrons de vida no són saludables per la nostra ment ni pel
nostre cos. L'estrés és un problema cada
vegada més comú en molts xiquets d'edat infantil. Venen a l'escola estressats i ixen igual o més
nerviosos. Per aquest motiu cal treballar pràctiques que ens permeta reduir l'estrès
i assegurar la calma.
Parlaré de la pràctica de mindfulness i ioga en l'aula.
Aquestes són les millors estratègies per a afrontar diferents situacions, a més
a més, millorar el desenvolupament físic, cognitiu i socioemocionals del nostre
alumnat.
El mindfulness o l'atenció plena és una
tècnica que permet focalitzar l'atenció per a connectar amb l'ací i l'ara. És a
dir, permet desenvolupar la consciència i entrenar l'atenció plena fins a les
accions i emocions que estem experimentant en un moment determinat.
Per altra banda, el
ioga integra pràctiques del cos i ment a través de moviments corporals,
respiracions controlades i meditacions, la qual cosa que afavoreix també la
salut tant física com mental.
Per a entrenar i desenvolupar l'atenció plena en l'aula
és molt important practicar-la regularment i de manera seqüenciada, amb exercicis
de respiració, la consciència corporal i la regulació emocional. Açò permetrà
als alumnes millorar la seua atenció i connexió amb l'aprenentatge i les
experiències que viuen en l'aula.
Com integrem la pràctica en l'ensenyança diària?
La pràctica del mindfulness i
del ioga requereix també una programació prèvia per a aconseguir els seus
beneficis. No consisteix a realitzar dinàmiques de manera espontània i sense
cap objectiu concret, perquè els xiquets i xiquetes no podran arribar a un
desenvolupament de l'atenció plena adequada. Per això, el més recomanable és:
• Introduïm exercicis en
sessions específiques durant un període curt de 5 minuts.
• Fem aquestes pràctiques
mitjançant la meditació guiada (amb àudio i latranscripció) o amb exercicis per a desenvolupar l'atenció plena.
• Oferir diferents eines i tècniques de
respiració o atenció plena que ajuda a l'alumnat a regular les seues emocions
quan ho necessiten.
Per altra banda, donem
recursos para realitzar una aproximació al ioga amb els teus alumnes:
• Les postures corporals
s'han d'elaborar tenint en compte el nivell psicomotriu de l'etapa.
• En alguns casos podem introduir la sessió a partir d'un conte.
• En aquestes sessions
generalment es proposa un diàleg, perquè l'alumnat puga compartir la seua
experiència i les sensacions experimentades.
Com podem treballar cada una?
Ara aprofundiré en què és
exactament Mindfullness i el ioga. Diferents tècniques, vídeos, materials i
contes que podeu utilitzar per a poder ajudar-vos en el seu inici. Aquests
recursos són un suport important per poder treballar aquestes de manera
adequada.
Mindfullness
Què és el Mindfullness?
El Mindfullness podem
definir-lo com una filosofia de vida, que també inclou la pràctica de la
meditació. La pràctica d'aquest té l'objectiu de millorar la vida de les
persones. Si utilitzem Mindfullness en l'aula, facilitarem al nostre alumnat
que l'utilitzen com una eina per a millorar la qualitat de la seua vida.
L'objectiu és arribar a un
estat real de consciència al llarg de la sessió. Podem utilitzar diverses
tècniques per aconseguir l'atenció plena. La intenció és que la consciència es relaxa
i no fer judicis dels nostres pensaments, sentiments... És estar conscients en
el moment present amb l'atenció al 100% en què fem en aquest moment precís.
Es recomanable un lloc
tranquil, sense sorolls, còmode i amb temperatura no superior de 25º. Podem
posar música relaxant amb cicles repetitius per evitar que l'atenció derive a
la música. També podem practicar aquest a l'aire lliure, en un lloc tranquil,
amb roba còmoda i cap element que puga oprimir el cos.
Què activitats podem fer?
Per a practicar Mindfullness
podem fer un ventall d'activitats de tot classe: de moviment, roll in playing,
de lògica, etc. Podem treballar aquesta en moltes àrees del dia a dia. Per
exemple, podem utilitzar la sessió de plàstica per a pintar mandales, o la
classe de ciències naturals per elaborar mandales amb elements de l'entorn (pedres,
flors, palets, etc.) on també treballem indirectament l'ordre, la classificació
d'elements, focalitzem l'atenció en l'objectiu de l'activitat.
Podem jugar a caminar de
diferents maneres (robot, quatre potes, amb una cama, etc) on podem treballar
psicomotricitat, creativitat, autoestima, etc.
En les sessions de música
podem jugar a donar una campaneta o similar a cada alumne, cal mantenir
l'instrument amb els dits i evitar que sone. D'aquesta manera focalitzen
l'atenció plena en els nostres movimentsper evitar moure la campaneta. Una altra activitat on ajudem als alumnes
a treballar i entrenar l'atenció plena del que estan vivint i realitzant en el
moment present.
Evidentment podem fer ús
d'audicions preparades per fer sessions de relaxació amb el grup-classe, seguint
l'àudio-guia d'una sessió de Mindfullness.
Què són els mandales?
Representa
la unitat, l’harmonia i la infinitat de l’univers mitjançant l’equilibri dels
elements visuals. Són un recurs per a treballar l'atenció plena, la relaxació,
concentració, etc.
Aquestes
representacions en forma de cercles són utilitzades en diferents cultures, com
un element artístic o un mitjà perquè la persona es trobe amb si mateix/a. Algunes
cultures creuen que els mandales estan relacionats amb les energies de la vida,
cada color està associat a una xacra. Les xacres són centres
d’energia que estan situats en el cos humà.
El
patró bàsic dels mandales es basen en un cercle amb un centre a
partir del qual es desprenen tots els altres patrons i figures.
Quins
beneficis ens aporta acolorir mandales?
Acolorir
mandales aporta múltiples
beneficis tant per als menuts com per adults i és una manera d’art terapèutica. Acolorir mandales:
·Ajuda
a calmar la ment. Acolorir
mandales ens fa focalitzar l’atenció, és un excel·lent exercici per calmar la
sensació d’estrés i alliberar la nostra ment.
·Ajuda
a relaxar-nos. En
pintar la respiració s’acompassa i les pulsacions baixen.
·Millora
la capacitat d’atenció i concentració. En ser un dibuix amb tant
detall cal estar concentrat per no equivocar-te al pintar i això fa que tota
l’atenció se centre en l'objectiu per aconseguir l’equilibri i l’harmonia en el
dibuix.
·Redueix
els nivells d’estrés i ansietat. En
pintar mandales es relaxa el nostre cos fisiològicament i allleguem
preocupacions.
·Deixa
descansar la nostra part racional del cervell i activa la part creativa. La part creativa, espacial
i emocional (hemisferi dret) la tenim més abandonada. En pintar mandales
activem l’hemisferi dret del nostre cervell i deixem descansar l’hemisferi
esquerre.
·Ajuda
a gestionar i identificar les emocions. Tant els colors que
escollim quan pintem el mandala i el disseny com l’acolorim, són escollits en
funció del nostre estat d’ànim. Pintar ens permet expressar les nostres
emocions.
·Propicia
l’acceptació personal i l’autoconeixement. En reconèixer les emocions
o estat d’ànim que tenim en pintar el mandala ens fa ser més conscients del
nostre món interior. Pintar mandales té un component terapèutic i és una bona
eina per treballar l’autoconeixement personal.
·Potencia
la creativitat. Afavoreix
que es desenvolupe la creativitat i artística.
·Afavoreix
la motricitat fina. Els
mandales contenen molts detalls i figures menudes que permetran treballar amb
els menuts el traç i la motricitat fina.
·Aporta
pau i serenitat. Ens
permeten calmar la ment i oblidar l’estrés i preocupacions del dia a dia.
·Afavoreix
l’atenció plena. Quan
pintem mandales centrem la nostra ment en el moment present. Centrats en el
present, identifiquem les nostres emocions i pensaments, ens contemplem de
forma serena.
Quins mandales podem pintar?
Per
internet podràs descobrir un gran ventall de mandales que podràs descarregar i
imprimir. Si us agrada fer-ne, també podeu comprar llibres molt variats per
pintar mandales.
Meditació per a xiquetes i xiquets: El llac en calma
El joc de les esponges. Mindfullness per a infants
Tècniques de relaxació
La tècnica del globus: Aprenem a respirar
Relaxació per a xiquetes i xiquets: El núvol
Meditació per a xiquets i xiquetes
Ioga
Què és el ioga?
El
ioga és una disciplina mil·lenària, un estil de vida, que ensenya a
cuidar-nos de manera integral. És la unió de ment, cos i ànima. Amb el ioga
mantenim sa, cuidem i enfortim el cos, la ment i l’esperit amb la pràctica de
les asanas, la respiració i la meditació.
Quins beneficis aporta fer ioga?
Fer ioga aporta grans beneficis, entre altres ajuda a canalitzar l'energia i controlar les emocions, reafirma l'autoestima, ddesenvolupa habilitats motores i enforteix el cos, millora l'equilibri, la coordinació, la capacitat de concentració i la postura. Relaxa i per tant, redueix l'estrés i ens ensenya a tindre consciència de la respiració
Què són les postures de ioga?
Les postures
de ioga són els exercicis físics que fan que el nostre cos es mantinga
fort, flexible i en equilibri. Les Asanas purifiquen el nostre
cos i el mantenen sa. Si el cos no està fort i flexible, la ment tampoc ho
estarà, tot està connectat.
Les
asanas més conegudes no consisteixen només a imitar una postura de ioga
determinada, sinó en aconseguir l’equilibri i la concentració en
un punt amb una respiració adequada.
Hi ha
diferents tipus d’asanas com ara:
·Postures
de flexió
·Postures
d’extensió
·Postures
d’equilibri
·Postures
de torsió
·Postures
de peu
Descobriu
un recull d’asanas que podeu practicar amb els vostres fills i filles.
Postures per a realitzar la salutació
al sol
Respiració
a seguir en la postura salutació al
sol
En què consisteix una sessió de
ioga?
En les
sessions de ioga normalment se segueix els passos següents:
·Escalfament: Es comença amb una successió
dinàmica de posicions. Té molta importància la respiració.
·Asanes
o posicions estàtiques: En les
asanes es treballa el cos i la musculatura de forma equilibrada.
·Relaxació: La sessió de ioga acaba amb una
relaxació en què es retorna el cos i la ment a la calma. En alguns estils de
ioga es pot acabar la sessió amb una meditació.
Per
fer ioga necessitem buscar un espai tranquil i agradable. Posar una llum suau a
l’habitació i música tranquil·la i relaxant. Tenir una estoreta, manta o
catifa. Portar roba còmoda i elàstica. Tenir un ordinador, mòbil o tauleta per
seguir les orientacions.
Abans
d'iniciar-se amb el Ioga cal tindre en compte els següents consells:
·Informar
els infants de quin tipus d’activitat anem a fer abans de començar.
·Podem
fer sessions curtes i anar-les ampliant progressivament.
·És
important ensenyar als infants a concentrar-se, per a centrar- la ment i
l’atenció en la respiració.
·Cal
fer els exercicis de forma relaxada sense forçar el cos.
Quins
recursos podem fer servir per a fer Ioga?
En
aquest apartat descobrireu un recull de vídeos, llibres i jocs que us podran
ser molt útils per fer una sessió de Ioga amb els vostres fills. YOGIC
La formiga que volia ser astronàuta. Un conte amb Ioga
Ioga per a fer a casa. Postures per a treballar l'equilibri i la flexibilitat.
Ioga per a principiants.
Hatha Ioga per a principiants
Ioga per a principiants. Dia 1. Tot el cos.
Llibres
·Respira. Castel- BrancoI
·Burbujas de paz. Comas S
·Tranquilos y atentos como una
rana. Sneil E. Kairós
Audició per a fer una pràctica per treballar l'atenció
·Juguem a fer ioga per anar a dormir
Jocs de Targetes
·Yoga cards.
Yoga Cards és una baralla
molt especial. Conté un recull de 60 postures de ioga molt útils per les
persones que vulguen iniciar-se en la seva pràctica. Hi ha tres nivells de
dificultat. Bilingüe espanyol / anglès.
Eduyoga
És un
joc de cartes, recomanat des dels
3 als
99 anys. Hi ha 27 targetes, 20 amb
diferents
postures de ioga relacionades
amb
animals o elements de la natura. Dos
Contes
i les instruccions d'ús.
És un
joc molt especial, als més menuts els agrada molt.
Espere que els recursos us ajuden com auna filosofia
de vida que ens pot ser molt útil i
ens pot aportar un nou plantejament de vida més saludable.